Skaidra stratēģija un vēstījums, saimnieciskās darbības dažādošana un aktīva komunikācija – vērtīgi palīgi nevalstiskās organizācijas darbībā

Skaidra stratēģija un vēstījums, saimnieciskās darbības dažādošana un aktīva komunikācija – vērtīgi palīgi nevalstiskās organizācijas darbībā

Jauns zīmols, darbs pie biedrības stratēģijas un biedru kopības sajūtas uzlabošanas, saimnieciskās darbības dažādošana un ziedošanas iespēju papildināšana, kā arī aktīva komunikācija par organizācijas darbu ir aktivitātes, kas latgaliešu kultūras kustībai “Volūda” (biedrībai “LgSC”) ļāvušas veiksmīgi attīstīt un stabilizēt darbību, koncentrējoties uz biedrības mērķu efektīvāku sasniegšanu. Izvērtējot gūto pieredzi, kustība apkopo ieteikumus, kas var noderēt arī citu nevalstisko organizāciju darbībā kapacitātes stiprināšanai.

Latgaliešu kultūras kustība “Volūda” (biedrība “LgSC”) visu savu darbības laiku ir viena no aktīvākajām un spilgtākajām latgaliskās kultūrvides organizācijām, kas īsteno un rada dažādus latgaliskos darbus. Par paveikto 2022. gadā biedrība saņēma arī latgaliešu kultūras gada balvu “Boņuks”. Biedrības darbības pamatvirziens ir latgaliešu valodas un kultūras aktivitātes – popularizēšana, attīstīšana, uzmanības pievēršana, īpašu uzsvaru liekot uz jauniešu iesaisti. Lielākais biedrības ikdienas darbs ir latgaliešu kultūras ziņu portāla lakuga.lv darbības nodrošināšana, kā arī akcija “Latgalīšu volūdai draudzeiga vīta”, jauniešu seminārs “Atzolys” un izaugsmes programma “LTG tu dū!”, latgaliešu valodas un kultūras vasaras skola pieaugušajiem “Vosoruošona”, latgaliešu rakstu valodas nodarbību nodrošināšana un apmācību materiālu sagatavošana, konkurss “Latgolys prozys skaitejumi”, latgaliešu literatūras un cita veida izdevumu sagatavošana (komikss bērniem “Sunāns breiveibā”, bērnu dzejoļu un dziesmu krājums “Vuškeņa iz pļovys”, Egitas Kancānes stāstu krājums “Syltuo mola”, Annas Rancānes jaunākie dzejas krājumi, latgaliešu dziesmu krājums “Muna dzīšmu gruomota” un citi), sadarbībā ar Latvijas Radio Latgales studiju īstenotie Ilzes Spergas stāstu krājuma “Dzeiveiba” radio lasījumi, Alda Bukša romāna “Bruoli” radio iestudējums un latgaliešu rakstu valodas diktāts, tāpat folkloras kopa “Ceidari” darbības nodrošināšana, “WhatsApp” digitālās latgaliskās uzlīmes un citi darbi, kuru vidū pasākumu, diskusiju rīkošana, valodas izpēte, iniciatīvas un iesaistīšanās norisēs, kur aktīvi jāpārstāv latgaliskā kultūrvide un tās izaicinājumi.

Līdz ar 2023. gada beigām noslēdzies arī latgaliešu kultūras kustības “Volūda” (biedrības “LgSC”) darbs pie Aktīvo iedzīvotāju fonda atbalstītā projekta “Biedrības “LgSC” kapacitātes stiprināšanas pilsoniskās sabiedrības un iedzīvotāju līdzdalības veicināšanai un to interešu pārstāvībai Latgales reģionā”, kura mērķis bija stiprināt biedrības kapacitāti un izaugsmi. Tagad, vērtējot paveikto jau ar laika atstarpi, ir gūstami skaidri secinājumi par padarītā efektivitāti un ieteikumi, kas var noderēt citu organizāciju darbā.  

Biedrība un stiprs zīmols

Biedrībai “LgSC”, kurā apvienojušies latgaliskās kultūrvides entuziasti no dažādām Latvijas (un ne tikai Latvijas) vietām un kura iepriekš bija zināma kā “Latgolys Studentu centrs”, ir senas saknes, bet oficiāli kā biedrība tā reģistrēta 2005. gadā. 2020. gadā nosaukums no “Latgolys Studentu centrs” mainīts uz abrivitatūru “LgSC” – tāda biedrības apzīmēšanai sabiedrībā ikdienā tika lietota arī iepriekš. Pamatojums šādām pārmaiņām bija tas, ka savulaik biedrību dibināja jaunieši un studenti, kuri pieauga reizē ar organizāciju, taču turpināja tajā aktīvi darboties. Tāpat vairs nenotika tik aktīva paaudžu maiņa, kā arī mainījās pašas biedrības darbošanās veidi, vēriens un intereses. Tas viss noveda pie jautājuma, vai “studentu” vēl arvien ir “studentu”, jo padarītais un mērķi jau sen bija pārauguši nosacīto “studentu” līmeni. Tāpat ar laiku loģisks kļuva jautājums, vai abriviatūra “LgSC” ir labākais atrastais risinājums, jo tāpat bija sabiedrības daļa, kas nezināja biedrības vēsturi, agrāko nosaukumu un abriviatūra raisīja jautājumus, kas tad tas ir.

Šī izaicinājuma risināšanu ar projekta atbalstu organizācija arī saskatīja kā vienu no soļiem biedrības kapacitātes stiprināšanā – saprast un atrast jaunu biedrības stāstu un publisko tēlu, kas vairs neliktu uzdot jautājumus, bet reizē palīdzētu arī pašam jaunajam zīmolam sniegt skaidru vēstījumu. Tā, aktīvi iesaistoties “LgSC” biedriem un sadarbojoties ar vienu no Latvijas labākajiem reklāmas sfēras speciālistiem Raimondu Plataci, tapa zīmols “Latgalīšu kulturys kusteiba “Volūda””, kas simboliski parāda to, ka biedrība ir iekustinājusi, aizsākusi ļoti daudz latgalisko iniciatīvu un turpinās to darīt arī nākotnē. “Volūda” logotipā iekodēts “vilnīša” elements, kas simbolizē kustību, valodas kvalitāti (pareizrakstību) un arī Latgales ūdeņu viļņošanos – kustība sākas kā doma, kas, piedzīvojot realizāciju, iekustina citus cilvēkus Latgalē, Latvijā un visā pasaulē.

Atskatoties uz laiku kopš jaunā zīmola publiskošanas, ir skaidrs, ka pieņemtais lēmums par jauna stāsta veidošanu un iegūtais rezultāts ir pilnībā sevi attaisnojis – organizācija īsā laikā organiski ir atpazīstama kā “Volūda”, uzreiz ļaujot saprast, kas ir tās darbības pamatvirziens. Šis ir arī “Volūdas” ieteikums citām organizācijām – veidot savus stāstus, piesaistīt profesionāļus un tiem uzticēties. Jauns zīmols nav tikai jauns logotips, bet tas ir daļa stratēģijas, stāsta un virziena, kas, visu veiksmīgi savienojot, var ļoti palīdzēt gan organizācijas atpazīstamībai sabiedrībā, gan arī pašas biedrības iekšējo darbības virzienu neskaidrību sakārtošanai.

Skaidra stratēģija

Viena no projekta uzsākšanas vajadzībām līdz ar organizācijas mainību laika gaitā bija biedrības rīcības plāna un stratēģijas atjaunošana, izvērtējot un kopā definējot, kas ir tās lietas, kas organizācijai ir svarīgas, kas ir biedrības vērtības un kādēļ “LgSC” biedri grib darboties organizācijā. Stratēģijas atjaunošana bija paralēls darbs zīmola attīstīšanai un biedrības kopības stiprināšanai, ar ko projekta laikā palīdzēja konsultanti no izaugsmes platformas “MeYou.One” (Ieva un Henric Johansson). Vairākās klātienes un attālinātās satikšanās reizēs, kā arī individuālā darbā ar organizācijas vadību, izkristalizējās virzieni, kādos organizācija iet un kas biedriem šķiet svarīgi, interesanti vai vērtīgi. Izstrādājot stratēģijas atjaunošanu tika ņemti vērā gan īstermiņa, gan ilgtermiņa plāni, gan arī metodes to novērtējumam, kā arī parametri katra no darbības virzienu darbiem. “Volūda” apzinās, ka tās darbu mērķa grupas ir plašas – no bērniem līdz pieaugušajiem, tādēļ arī darbībā jāsabalansē, lai katru gadu būtu kādas aktivitātes katrai no mērķa grupām, taču piecu gadu termiņā, kādā tika domāts par stratēģijas atjaunošanu, iezīmējās četri virzieni, kas aptver rakstīšanu, lasīšanu, radīšanu latgaliski, kā arī fizisko vietu, kurā sadarbību rezultātā rodas arvien jaunas idejas, stiprinot gan biedrību, gan citas organizācijas.

Tā kā “LgSC” ir biedrība ar nu jau samērā garu vēsturi un darbošanos ceļu, esot gan aktīvai, gan “noklusušai” organizācijai, uzsākot projektu, tā bija attīstības posmā, kurā priekšā izšķiršanās – turpināt būt kā interesentu grupai, kuri katrs pats šad un tad īsteno sev interesējošus projektus, vai virzīties uz mērķtiecīgāku organizācijas darbību, apzinātāku plānu īstenošanu. Aktīvo iedzīvotāju fonda atbalstītais projekts ļāva saprast izaicinājumus un sākt darbu pie mērķtiecīgākas virzības. “Volūdas” ieteikums arī citām organizācijām ir nebaidīties pārvērtēt gan mērķus, gan vērtības, gan darbības virzienus, nebaidīties, ka stratēģijas atjaunošana nav ātrs process, ka tas prasa, gan biedru iesaisti, gan arī padomu no malas, taču regulāra domāšana par vērtībām, par to, vai vēl arvien tiek iets sākotnēji izvirzīto mērķu virzienā, kā arī skaidri kritēriji biedrības darba izvērtēšanai, ļauj stiprināt organizācijas darbu.

Aktīva vizuālā komunikācija

Līdz ar jauno zīmolu kapacitātes stiprināšanas ceļā loģiska šķita arī vizuālās komunikācijas stratēģijas un mārketinga publicitātes materiālu izveidošana, kas “Volūdas” gadījumā īstenojās kā paplašināta zīmola grāmata ar profesionāla dizainera sagatavotu vizuālo materiālu variantiem tām komunikācijas vajadzībām, kas biedrībai var rasties. Šajā gadījumā biedrībai pašiem bija skaidri komunikācijas kanāli un vizuālās vajadzības, ko ļoti ieteicams organizācijai pašiem definēt, tādēļ vizuālajā stāstā tapa gan mārketinga materiālu paraugi, gan sociālo tīklu vizualizācijas, gan krāsu shēmas, fontu un elementu kombinācijas. Iegūtais rezultāts ļoti atvieglojis turpmāko komunikāciju un mārketinga materiālu veidošanu – katra afiša vai cits materiāls nav jāveido no jauna, bet atbilstoši situācijai vieglāk pielāgojams no sagatavēm, kas nozīmē, ka tiek ietaupīti ne tikai laika resursi, bet kvalitatīvu vizuālo komunikāciju iespējams paveikt bez papildu dizaineru piesaistīšanas. Iegūtais rezultāts, ļaujot veidot dizainiski pievilcīgus materiālus, motivējis arī organizāciju veikt vēl aktīvāku komunikāciju. Bieži vien praksē notiek, ka turpmākajā darbā dizaineru sagatavotie paraugi tiek mainīti un “apaug” ar citiem elementiem, bet “Volūdas” ieteikums ir, zinot, ka materiālus pamatā veido paši biedrību darbinieki vai brīvprātīgie, mēģināt maksimāli pieturēties pie iedotajām vizuālajām vadlīnijām. Plašāka zīmola grāmata varbūt sākotnēji var šķist dārgs un laikietilpīgs darbs, taču, ja tas ir izveidots profesionāli, pēc tam gan iegūtais laiks, gan ietaupītie resursi atmaksājas vairākkārt.

Organizācijas finansiālā neatkarība

Latgales reģionā nevalstiskās organizācijas galvenokārt savu pastāvēšanu nodrošina ar projektu palīdzību, kas pamatā ir arī latgaliešu kultūras kustības “Volūda” stāsts – ja ir projekti, tad ir iespēja darīt un īstenot ieceres, taču bieži vien arī tās jāpielāgo konkrētā projekta prasībām. No otras puses tas ir ļoti nestabils un īstermiņa risinājums, jo nav garantiju, ka projektu finansējums vienmēr tiks piesaistīts. Aktīvo iedzīvotāju fonds mudināja domāt par veidiem un risinājumiem, kādos vēl biedrības var piesaistīt līdzekļus un būt mazāk atkarīgas no projektu finansējuma. Arī biedrība “LgSC”, kurai ir sabiedriskā labuma organizācijas statuss, izmantojot aicinājumu, projekta laikā attīstīja papildu divus virzienus – ziedojumu piesaisti un internetveikala attīstīšanu, abus savienojot biedrības atbalsta platformā-veikalā http://voluda.lv. Ziedojumu piesaistei tika izvēlēta stratēģija pašiem skaidri definēt vajadzības, piedāvājot interesentiem izvēlēties, kādu tieši un cik lielu atbalstu sniegt – kā internetveikalā iespējams “iegādāties” gan veselu portāla lakuga.lv dienas saturu, kādas nākotnes grāmatas eksemplāru, sociālo tīklu ziņojumu ar latgaliešu valodas padomu, bērniem domātas dziesmas pantiņa ierakstīšanu un tamlīdzīgi. Tāpat biedrība izveidoja profilu “Mobilly” ziedošanas platformā, ļaujot organizāciju atbalstīt arī bez specializēto mērķu izvēlēšanās. Projekta īstenošanas laiks sakrita gan ar Covid-19 pandēmiju, gan Krievijas agresīvo iebrukumu Ukrainā, kad “Volūdai” no vienas puses bija jāstrādā pie domas par ziedojumu piesaisti organizācijas pamatvirzienam, taču no otras bija skaidra apziņa, ka šobrīd citur vajadzīgs daudz lielāks atbalsts un vai ir ētiski mēģināt kaut ko vēl lūgt sev, tādēļ uzsvars uz ziedojumu piesaisti netika likts tik liels un aktīvs, cik sākotnēji domāts. Tas arī reizē ir ieteikums citām organizācijām – nedomāt, ka ziedojumu piesaistes kampaņa var risināt visus finansiālos izaicinājumus vai palīdzēt piepildīt visas idejas, taču, neskatoties uz satricinājumiem, arī neatmest domu par aicinājumu atbalstīt savas vērtības.

Reizē, domājot par saimnieciskās darbības dažādošanu, biedrība izveidoja savu internetveikalu, kurā interesenti var iegādāties gan “Volūdas” radītos produktus – grāmatas, spēles, citus izdevumus, gan arī bez maksas “nopirkt” sagatavotos materiālus. Tāpat organizācija papildināja produktu piedāvājumu, gan ar valodas konsultācijām un kursiem – lietām, ko var nodrošināt biedrības speciālisti ar savu prasmju un zināšanu resursiem, bet biedrība no tā gūt finansiālu labumu. Domāšana par saimniecisko darbību biedrībai lika apzināt resursus – materiālos un cilvēku – tādā veidā pašiem apjaušot, ka jau tagad ir daudz vairāk iespēju piesaistīt no projektiem neatkarīgu finansējumu nekā domāts. Savu esošo un potenciālo resursu revīzija un pārskatīšana, kā arī “sapakošana” ir efektīvs veids, kādā organizācija var piesaistīt papildu līdzekļus.

Savējo apzināšana un apzināšanās

Biedrība “LgSC” vienmēr ir bijusi organizācija, kurā ir samērā aktīva biedru mainība – pieaugot pašiem un mainoties interesēm, mainās arī biedrībā iesaistītie – kāds padarbojas un vairs nedarbojas, kāds ir aktīvs visu laiku, kāds atkal pēc laika atgriežas, tādēļ jau iepriekš pieminētajā izšķiršanās brīdī un jaunā zīmola meklējumos, bija svarīgi mēģināt atjaunot biedru kopības sajūtu, ko vairāku nodarbību ciklā un arī individuālajās koučinga sesijās palīdzēja darīt “MeYou.One” eksperti. Aktīva un atbalstoša biedru būšana organizācijā ir viens no (ja pat ne galvenais) priekšnosacījumiem arī veiksmīgai organizācijas darbībai. Projekta laikā aktivitātēs iesaistījās ap 20 organizācijas biedriem, kopā domājot par vērtībām, kādēļ katrs piedalās “LgSC”, kā arī par kopējo organizācijas virzienu. Regulārās satikšanās projektā ļāva saprast, ka biedrība diezgan daudz koncentrējas uz ārējo mērķu sasniegšanu, taču nepieciešama lielāka biedru iesaiste un informācijas apmaiņa, pateicoties kam tika uzlaboti “LgSC” iekšējās saziņas kanāli.

Savējo apzināšanās kā svarīgs faktors organizācijai ir ne tikai iekšienē, bet arī citu organizāciju un darbības virzienu vidū. Tā, pateicoties projektam, biedrība iesaistījās Latvijas Pilsoniskās alianses darbībā, vairāk interesējoties par NVO vidi Latvijā. Tāpat, tā kā viens no “Volūdas” interešu objektiem ir mazāk lietotās valodas pasaulē, bija iespēja iepazīties un uzzināt pieredzi, kā notiek darbs ar kvenu (Norvēģijas somu) valodu Norvēģijā, kā arī uzzināt vairāk par latviešu, kuru vidū arī latgalieši, kultūras aktivitātēm Oslo.

Iekšējā un ārējā sadarbība “Volūdas” pieredzē ir viena no veiksmes atslēgām, ko biedrība noteikti iesaka izmantot jebkurai citai nevalstiskai organizācijai. Lai arī sadarbības ne vienmēr ir vienkāršas un vieglas, taču tās var sniegt papildu kapacitāti lietās, kurās organizācija nav tik stipra, ļauj paskatīties uz savas pārstāvētās jomas izaicinājumiem ar citu skatu, tāpat citu pieredze ļauj izvairīties no kādām kļūdām vai tieši dot impulsu veiksmīgās aktivitātes pamēģināt arī savā darbā. Savukārt aktīva iekšējās informācijas apmaiņa ļauj biedriem justies piederīgākiem organizācijai un tā stiprināt to no iekšpuses. “Volūda” noteikti iesaka arī izmantot starptautiskās pieredzes gūšanas iespējas, jo, domājot par kādām problēmsituācijām Latvijā kā unikālām, tomēr izrādās, ka arī citur pasaulē ir līdzīgi un problēmu risināšanai var izmantot metodes, kas jau citur ir pierādījušās kā efektīvas, vai arī tieši otrādi – pieredzes apmaiņa ļauj novērtēt, cik tomēr mēs esam salīdzinoši labā pozīcijā un ar savu darbu varam to padarīt vēl labāku un stabilāku.


Projekts “Biedrības “LgSC” kapacitātes stiprināšanas pilsoniskās sabiedrības un iedzīvotāju līdzdalības veicināšanai un to interešu pārstāvībai Latgales reģionā” tika īstenots no 2021. gada 1. maija līdz 2022. gada 31. oktobrim un saņēmis atbalstu Aktīvo iedzīvotāju fonda kapacitātes projektu konkursā. Projekta finansētājs ir Islande, Lihtenšteina un Norvēģija.

Pastuosti cytim!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.